English info@kaico.org 02188785437

«مرغک»، بازوی توانمند صنعت مرغ تخمگذار

به گزارش سایت سازمان اقتصادی کوثر، «مرغک» یکی از شرکتهای تابعه هلدینگ کشاورزی کوثر است که در زمینه پرورش مرغ اجداد و مادر و جوجه یکروزه تخمگذار فعالیت می‌کند. این مجموعه با قدمت 44 سال یکی از مهمترین زنجیره‌های تأمین تخم‌مرغ کشور است. همچنین تنها مجموعه دارای مرغ اجداد تخمگذار از نژاد «های‌لاین» در کشور  است. وابستگی حدود 60 درصد از زنجیره تأمین تخم‌مرغ کشور به این مجموعه، گواه توانمندی فنی قابل توجه کارشناسان این شرکت است.

برای آشنایی بیشتر با این مجموعه پای صحبت مدیرعامل مرغک نشستیم. دکتر محمد سبحانی مطلق، به عنوان یکی از مدیران توانمند هلدینگ کشاورزی، مسئولیت این مجموعه مهم را برعهده دارد. او سابقه فعالیت در سازمان دامپزشکی کشور را در کارنامه دارد و همچنین جزو خانواده‌های معظم شهدا به شمار می‌رود. گفتگوی زیر بخش اول از مصاحبه دو قسمتی با سبحانی مطلق است.

* * * * * *

س: لطفاً معرفی اولیه‌ای از فعالیتهای مجموعه مرغک داشته باشید.

سبحانی: شرکت مرغک اولین شرکت تولیدکننده جوجه یکروزه تخمگذار است. این شرکت از پیش از انقلاب و حدود چهل سال است که فعالیتش را آغاز کرده و الآن بزرگترین تولیدکننده جوجه یک روزه تخمگذار در ایران است. در حال حاضر دارای یک واحد مرغ اجداد تخمگذار، هشت واحد مرغ مادر تخمگذار، و سه کارخانه جوجه‌کشی است و در پنج استان البرز، قزوین، قم، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی فعالیت می‌کند. ما در حال حاضر نماینده انحصاری نژاد «های‌لاین» امریکا در ایران هستیم. این نژاد جزو برترین نژادهای دنیاست؛ این نژاد تقریباً تخم‌مرغ 60 درصد دنیا را تأمین می‌کند و در خود آمریکا قریب به 70 درصد تخم‌مرغ آمریکا از همین نژاد گرفته می‌شود.

س: موقعیت ما در منطقه غرب آسیا چطور است؟

سبحانی: شرکت مرغک تنها شرکت در خاورمیانه است که دارای واحد اجداد تخمگذار است. کشورهای دیگر از جمله ترکیه، عربستان و آذربایجان تا سطح واحدهای مادر تخمگذار های‌لاین را دارند؛ جمهوری اسلامی ایران و شرکت مرغک، تنها شرکتی هست که دارای اجداد نژاد های‌لاین است.

 

س: چرا بر این تأکید می‌کنید؟ آیا این منحصر به فرد بودن، نشانگر چیزی است؟

سبحانی: این بیانگر سطح تخصصی و توان فنی و تجربه بالای مدیران و کارشناسان این شرکت است. دارنده این نژاد این اعتبار را برای شرکت ما قائل است که تا سطح اجداد خودش را در اختیار شرکت مرغک گذاشته است. ما امسال موفق شدیم لوح تقدیر شرکت های‌لاین را به پاس سی سال فعالیت و همکاری با نژاد های‌لاین در ایران دریافت کنیم. حتی طی سی سال گذشته تا سال قبل شرکت مرغک تنها یک واریته از این نژاد به نام «دبلیو 36» را پرورش می‌داد، اما از امسال یک گله از یک واریته جدید به نام واریته «دبلیو 80» – که آخرین دست‌آورد شرکت های‌لاین است – را هم وارد کردیم و امیدواریم از اردیبهشت ماه 96 بتوانیم جوجه‌های این نژاد را به مشتریان عرضه کنیم. در این صورت باز هم شرکت مرغک تنها شرکت در ایران است که دارای دو واریته از یک نژاد است.

در هفته دولت سال گذشته با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، و همچنین ریاست محترم بنیاد شهید و وزرای صنعت و جهادکشاورزی در مجموعه مرغک، بزرگترین واحد جوجه‌کشی کشور با ظرفیت تولید چهل میلیون تخم‌مرغ نطفه‌دار در آبیک قزوین افتتاح شد.

س: الآن چند نژاد در کشور فعال است؟

سبحانی: در حال حاضر پنج نژاد در ایران فعالیت می‌کنند؛ نژاد های‌لاین – که نمایندگی آن با ماست – و 4 نژاد دیگر. در این میان نژاد های‌لاین به تنهایی 60 درصد تخم‌مرغ ایران را تولید می‌کند؛ و بقیه نژادها روی هم رفته 40 درصد بازار را در اختیار دارند.

س: بقیه نژادها دولتی هستند یا شخصی؟

سبحانی: یکی از نژادها وابسته به بانک کشاورزی است و بقیه شخصی هستند.

س: ظرفیت تولید شرکت مرغک چقدر است؟

سبحانی: ما ازلحاظ ظرفیت، توان تولید بیش از بیست میلیون قطعه جوجه را داریم، اما با توجه به شرایط بازار و محدودیتهایی که برای جوجه‌ریزی در بازار وجود دارد، تقریباً شانزده میلیون جوجه در سال تولید می‌کنیم.

س: سطح تکنولوژی به‌کارگرفته شده در شرکت مرغک در چه سطحی است؟

سبحانی: اخیراً در هفته دولت با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، ریاست محترم بنیاد شهید و وزرای صنعت و جهادکشاورزی، ما شاهد افتتاح بزرگترین واحد جوجه‌کشی کشور با ظرفیت تولید چهل میلیون تخم‌مرغ نطفه‌دار در آبیک قزوین بویم. این جوجه‌کشی در نوع خودش از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا برخوردار است و ما می‌توانیم جوجه‌هایی به مراتب با کیفیت‌تر از قبل را در این کارخانه تولید کنیم. و در حال حاضر محصولات این کارخانه در مرغداریهای سراسر کشور توزیع می‌شود و از رضایت‌مندی بسیار بالایی نزد مشتریان برخوردار است.

س: چقدر روی این کارخانه سرمایه‌گذاری شد؟

سبحانی: میزان سرمایه‌گذاری در این کارخانه، بالغ بر چهل میلیارد تومان بود. راه‌اندازی این واحد قطعاً تأثیر بسیار مثبتی بر صنعت مرغ تخمگذار خواهد گذاشت.

س: ما اصلاً این‌قدر مصرف داریم؟ شما فرمودید 60 درصد سهم بازار کشور مربوط به مرغک است که حدود شانزده میلیون قطعه را شامل می‌شود. الآن فرمودید در این کارخانه چهل میلیون تخم‌مرغ را تأمین می‌کنیم؛ درست است؟

سبحانی: آن چهل میلیون، تمام تخم‌مرغهای نطفه‌داراست. نصف تخم‌مرغهای نطفه‌دار جوجه مرغ می‌شود، بقیه آن جوجه خروس می‌شود.

س: شما علاوه بر تأمین نیاز داخل، صادرات هم دارید؟

سبحانی: بله؛ به چند کشور صادرات داریم، از جمله ارمنستان، تاجیکستان و اخیراً هم در حال مذاکره برای صادرات جوجه یک روزه به افغانستان هستیم.

س: فکر نمی‌کنید روی بازارهای صادراتی بیشتر می‌شود کار کرد؟

سبحانی: نمی‌شود اینطور گفت؛ چون صادرات جوجه به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. مثلاً فرض کنید الآن در ایران آنفولانزا آمده و چه آنها بخواهند و چه نخواهند جلوی صادرات گرفته می‌شود و ما نمی‌توانیم صادر کنیم، یا برعکس، یک زمانی ما پتانسیل صادرات داریم، ولی آنها شرایط پذیرش را ندارند. بحثهای سیاسی، گمرکی، بیماریها … یعنی فاکتورهای زیادی دخیل است.

س: صادرات شما سالانه چه حجمی ارزآوری دارد؟

سبحانی: باز به همان فاکتورها بستگی دارد. مثلاً فرض کنید ما در یک مقطعی در یک سال ششصد هزار قطعه جوجه به تاجیکستان صادر کردیم؛ هر جوجه حدود یک دلار؛ ولی بیشتر بحثهای تنظیم بازار مطرح است.

س: خوب است درمورد سطح عملکرد بهداشتی مجموعه هم کمی صحبت کنیم. آیا مشتریان از این بابت راضی هستند؟

سبحانی: شرکت مرغک قدیمی‌ترین شرکت در صنعت مرغ و تخم‌مرغ است. پتانسیل فنی ما بسیار بالاست. کارشناسانی که ما داریم از زبده‌ترین و با تجربه‌ترین کارشناسان این صنعت در ایران هستند. همین مسئله باعث شده که جوجه‌های شرکت مرغک از کیفیت بالایی برخوردار باشند.

برای مثال ما علاوه بر تولید جوجه برای مصرف داخل و خارج از کشور، تأمین‌کننده تخم‌مرغ نطفه‌دار برای مراکز آموزشی – تحقیقاتی و حتی مراکز تولید واکسن در کشور هستیم. بزرگترین مرکز تولید واکسنهای انسانی و دامی، سرم‌سازی رازی است، که ما تمامی تخم‌مرغهای نطفه‌دار مورد نیاز این مؤسسه را تأمین می‌کنیم. مجموعه‌های دیگر تحقیقاتی هم هستند. همین موارد، بیانگر سطح کیفی بهداشتی و استاندارد شرکت مرغک است.

س: شما علاوه بر تولید چه خدماتی به مشتریانتان عرضه می‌کنید؟

سبحانی: در سالهای اخیر ما یک بخش مستقل به نام خدمات مشتریان ایجاد کردیم. مدیریت خدمات مشتریان، با مشتریان در ارتباط مستقیم است و نیازهای آنها را پاسخ می‌دهد؛ بازخور و نظرات آنها را می‌گیرد و به مسائل فنی که مشتریان نیاز دارند رسیدگی می‌کند؛ حتی در مواردی بازدیدهای دوره‌ای داریم؛ فرمهای نظرخواهی هست که توسط مشتریان تکمیل می‌شود.

در کنار این موارد در نیمه دوم سال 1395، ما جمع‌آوری اطلاعات فنی و دیتاهای لازم را از مشتریان شروع کردیم. این داده‌ها به ما کمک می‌کند که بتوانیم وضعیت کیفی مرغداری‌ها را با استانداردهای های‌لاین مقایسه کنیم.

علاوه بر این بحث نشستهای علمی و سمینارهای آموزشی برای مرغدارن انجام شده است. از جمله اینها برای اولین بار بعد از چهل سال فعالیت شرکت مرغک، در آبانماه امسال شاهد برگزاری یک سمینار باشکوه برای تقدیر از مشتریان برتر مرغک بودیم. این سمینار در سالن همایشهای بین‌المللی برگزار شد و با حضور سه تن از مدیران ارشد شرکت های‌لاین ما از 55 نفر از مرغدارن کشور در سه شاخص کیفی، شاخص ظرفیت و شاخص سابقه همکاری تقدیر شد و مورد استقبال بی‌نظیر مرغداران قرار گرفت.

در کنار اینها حضور فعال در نمایشگاهها، توسعه ارتباط مستقیم با مشتریان، ارتباط مستقیم با تعاونیها و اتحادیه‌های مرغداران و برگزاری نظرسنجی از مشتریان، پس از راه‌اندازی این مدیریت انجام شده است. خوشبختانه نتیجه این اقدامات این است که رضایتمندی مشتریان به‌مراتب بالا رفته است.

حتی میزان جوجه برگشتی، نسبت به جوجه فروخته شده، از 1.7 درصد در سال 92 به 0.1 درصد در سال 95 کاهش داشته است.

س: برای توسعه مرغک، چه اقداماتی را مد نظر دارید؟

سبحانی: از جمله مهمترین برنامه‌هایی که برای توسعه داریم این است که با توجه به اینکه واحدهای مرغ مادر در مناطق های‌ریسک واقع شده‌اند، قصد داریم واحدها را به مناطق پاک‌تر و با تکنولوژی جدیدتر منتقل کنیم. در همین راستا سال گذشته مقدمات احداث یک مزرعه هفتاد هزارتایی در استان قزوین انجام شده است؛ حتی خوشبختانه سوله‌های آن مزرعه در زمینی به مساحت 10 هکتار احداث شده و امیدواریم که بتوانیم در سال 96 به بهره‌برداری برسانیم. ان شاءالله در صورتی که بتوانیم آن را در سال 96 به بهره‌برداری برسانیم، می‌توانیم حداقل یک یا دو واحد را از مناطق پرتراکم و با ریسک بالا به واحدهای جدید منتقل کنیم. اینها ماحصل کارهایی است که در این مدت انجام شده است.

من معتقدم ظرفیتهای بالقوه شرکت مرغک، یعنی امکانات و تجهیزات، تجربه، نیروهای فنی، همه اینها در کنار شرکتهایی که در مجموعه هلدینگ کشاورزی کوثر فعالیت می‌کنند درکنار ظرفیت سازمان اقتصادی کوثر، واقعاً به ما این توان را می‌دهد که بتوانیم سهم بازارمان را روز به روز بیشتر کنیم؛ کما اینکه در این سالها سهم ما در بازار جوجه یک روزه از 24 درصد به 38 درصد رسیده است. پس ما این پتانسیل را داریم که با همت همه دوستان و با پشتیبانی هلدینگ کشاورزی بتوانیم این درصد را روز به روز افزایش بدهیم.

س: شما با رویکرد اقتصادمقاومتی چه روشها و سیاستهایی را به‌کار گرفته‌اید؟

سبحانی: اقتصادمقاومتی از موضوعاتی است که در شرکتهای کشاورزی کوثر، واقعاً به آن اهمیت داده می‌شود. همین واحد اجداد ما یک نمونه بارز حرکت در جهت اقتصادمقاومتی است؛ این یک واحد اجداد، هشت واحد مرغ مادر ما و دو واحد یک شرکت خصوصی را تأمین می‌کند، یعنی 10 واحد مادر از طریق این واحد اجداد تأمین می‌شوند. خوب، اگر این اجداد نبود چه می‌شد؟ تمام این واحدها باید وارد می‌کردند؛ یکی از مصادیق اقتصادمقاومتی همین است که شما به تولید داخل اتکا کنید و نیازتان را از طریق تولید داخل تأمین کنید.

س: واحدها چقدر اشتغال ایجاد کرده‌اند؟

سبحانی: اگر بخواهیم کل زنجیره اشتغالش را بشماریم، خیلی زیاد می‌شود؛ خودش یک واحد 12 هزارتایی است، ولی جوجه 10 واحد مرغ مادر را تأمین می‌کند؛ هر کدام از این واحدهای مرغ مادر شاید جوجه صد مرغداری را تأمین می‌کنند.

همین کارخانه جوجه‌کشی که ما سال95 در هفته دولت افتتاح کردیم، این هم نمونه بارز استفاده از تکنولوژی روز دنیا و باز در چارچوب اقتصاد دانش‌محور و اقتصاد مقاومتی است؛ چون ما در کارخانه‌های قبلی‌مان، که قدمت آنها به سی و پنج سال می‌رسید، نسبت به این کارخانه جدیدمان حدود پنج تا شش درصد بهره‌وری کمتری داشتیم و جوجه کمتری تولید می‌کردیم. چون اجزا و دستگاهها و ساختمان قدیمی بود، شما در نظر بگیرید که ظرفیت این کارخانه چهل میلیون قطعه است؛ پنج درصد آن می‌شود دو میلیون؛ درحقیقت ما اینجا دومیلیون جوجه بیشتر با همان نیرو و با همان امکانات تولید می‌کنیم. این یعنی صد تا مرغداری بیست هزارتایی؛ ما آمده‌ایم تکنولوژی روز دنیا را به خدمت گرفته‌ایم و با تعداد نفرات و امکانات کمتر تولید می‌کنیم؛ یعنی کار دانش بنیان. این کارخانه جایگزین دو کارخانه قدیمی شد، اما تعداد نفراتش کمتر از آن دو تا بود؛ با کیفیت بهتر، تلفات کمتر و تولید بالاتر؛ اقتصاد مقاومتی یعنی همین دیگر؛ یعنی ما از دانش روز استفاده کنیم و توان تولید داخلمان را بالا ببریم.

س: فرمایشات شما نشان می‌دهد ماندگاری چهل ساله مرغک به دلیل کیفیت بالاست. شما از این جهت استاندارهای بالایی دارید. اصولاً در توسعه می‌شود دو کار انجام داد؛ یکی روی آوردن به تکنولوژیهای نوین برای ارتقاء بهره‌وری عملکرد و دوم ظرفیت‌سازی و توسعه کمّی؛ برای مثال بتوانیم بازارهای صادراتی را باز کنیم. خواهش می‌کنم این مورد هم توضیح بفرمایید.

سبحانی: ما در حوزه بازارهای صادراتی فعالیت می‌کنیم و در این راستا از اهرمهای مختلفی استفاده کرده‌ایم، اگرچه اصلاً کار ساده‌ای نیست، ولی ما تلاش خودمان را می‌کنیم. سال 95 ما یک پارتی جوجه یک‌روزه به ارمنستان صادر کردیم؛ این شروع خوبی است؛ اما لازم است که کار و تلاش زیادی انجام شود تا بتوانیم از این جهت توسعه دهیم.

س: چرا می فرمایید که کار ساده‌ای نیست؟ آیا هزینه تمام شده در کشور ما بالاست؟

سبحانی: خیر. بحث هزینه نیست؛ موضوع این است که ما در ایران و در کشورهای هدف رقبایی داریم؛ همانطور که عرض کردم پنج نژاد در ایران فعالیت می‌کنند؛ آنها عموماً شرکتهای خصوصی و از نظر حوزه عملیاتی راحت‌تر هستند. در کشورهای دیگر هم تشکیلات خودش را دارد و ما باید با همه اینها رقابت کنیم؛ به‌علاوه اینکه محصول ما موجود زنده است و با قیر و سیمان و تیرآهن خیلی فرق می‌کند. تازه این نوع موجود زنده، خیلی حساس است و مثل گاو و گوسفند نیست که علوفه جلویش بریزید و یک ماه بدون اشکال در راه باشد. اسمش رویش است: جوجه یک روزه. اسمش نشان می‌دهد که شما یک روز فرصت دارید تا این را به دست مشتری برسانید. یعنی اگر نتوانید این جوجه را برسانید از دست می‌رود. محصول ما نه قابلیت انبار کردن دارد و نه قابلیت توقف تولید. به‌خاطر اینکه مرغ که تخم می‌گذارد به جوجه‌کشی می‌رود، و می‌شود جوجه؛ شما نه به مرغ می‌توانید بگویید تخم نگذار تا من مشتری‌اش را پیدا کنم و نه به آن جوجه‌ای که تولید شده می‌توانید بگویید صبر کن تا من برایت کاری کنم؛ نه امکان توقف تولید هست و نه امکان انبار محصول. حالا شما فکر کنید که می‌خواهید این محصول را صادر هم بکنید؛ به کجا؟ مثلاً به ارمنستان. چقدر راه است؟ فکر کنم بیشتر از بیست ساعت راه است. چقدر باید تنظیمت دقیق باشد و چقدر باید جوجه سالم باشد که بیست ساعت در ماشین تحمل کند تا به مرغداری برسد؛ این کار واقعاً کار ساده‌ای نیست، ولی شدنی هست و ما داریم آن را دنبال می‌کنیم.

به هر حال اینها ماحصل کارهایی است که دارد انجام می‌شود. خوشبختانه با حمایتهایی که هلدینگ کشاورزی به‌ویژه آقای دکتر نوروزی از ما انجام داده، ما توانسته‌ایم این قدمها را برداریم. من مطمئنم با توکل بر خداوند و همت و تلاش، ما می‌توانیم شرکت مرغک را به جایگاه واقعی‌اش برگردانیم، چون مدتی از جایگاه اصلی خودش دور شده بود.

س: تا به حال شده کشور به بحران بخورد و شما کمک کنید بحران رفع شود؟

سبحانی: ما همین الآن در شرایط بحرانی قرار داریم؛ الآن قریب به 22 استان کشور درگیر آنفولانزا هستند. این سویه‌ای که ما با آن مواجه هستیم، نسبت به سویه‌های قبلی که در ایران بوده، سویه حادتری است؛ یعنی درصد تلفات بیشتر و خسارات بالاتری دارد. ما به‌عنوان دارنده فارم اجداد و فارم مادر، به لطف خداوند و همت همکارانمان توانسته‌ایم این واحدهای مرغ مادر را تا این لحظه از آنفولانزا محافظت کنیم، که این شرایط خودش، برای اینکه صنعت مرغ تخمگذار با بحران مواجه نشود، یک نقطه قوت به شمار می‌رود.

در کنار این موضوع، به وزارت جهادکشاورزی اعلام آمادگی کردیم در صورتی که این صنعت با مشکل تأمین جوجه مواجه شود ما حاضریم، چه از طریق تولید داخل و چه اگر لازم باشد از طریق واردات، جوجه مورد نیاز کشور را تأمین کنیم.

می‌خواهم بگویم که واقعاً شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر، که بزرگترین هلدینگ کشاورزی ایران است، یک بازوی بسیار قوی و پتانسیل بسیار خوب برای صنعت مرغ تخمگذار است. هرچه از این پتانسیل استفاده شود در راستای منافع کشور است.

س: یک انتقادی هم هست که احیاناً مطرح می‌شود و آن اینکه در بعضی زمینه‌ها – که جوجه هم ممکن است همینطور باشد – اگر یک واحدی بزرگ و عمده باشد، این امکان را نمی‌دهید که ممکن است یک زمانهایی با چالش مواجه شویم؟ مثلاً نتوانیم به هر دلیلی وارد کنیم و مجموعه اجداد شما دچار چالش شود و همینطور زنجیره شود و این مسئله کشور را به خطر بیندازد؟ برای این فکری کرده‌اید؟

سبحانی: اول اینکه ما یک قرارداد بلندمدتی برای تأمین جوجه داریم که همین سال قبل تمدید شد؛ هر بار یکساله تمدید می‌شد، اما این بار سه ساله تمدید شد. این قرارداد یک قرارداد رسمی است و در طول سی سال گذشته حتی در بحبوحه جنگ و نیز در بحبوحه تحریمها، هیچ موقع با مانعی مواجه نشدیم؛ چون بر اساس یک قانون کشور آمریکا به نام «اوفک»، که صادرات مواد غذایی و کشاورزی از این قانون استفاده می‌کنند، استثنا قائل شده است؛ برای همین در طول این سالها ما با هیچ مشکلی مواجه نشدیم.

س: برای نقل و انتقال پول که مشکل داشتیم؟

سبحانی: بله. آن که صد در صد بوده ولی برای خود محصول خیر.

سبحانی مطلق: واقعاً شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر، که بزرگترین هلدینگ کشاورزی ایران است، یک بازوی بسیار قوی و پتانسیل بسیار خوب برای صنعت مرغ تخمگذار است.

س: خوب، ما چطور این مشکل را حل می‌کردیم؟

سبحانی: از طریق صرافی، و دچار مشکل هم نشدیم. ضمن اینکه گله‌ای که ما می‌آوریم یکبار می‌آوریم برای یکسال. اینطور نیست که هر روز یا هر ماه باشد. یک جوجه یک بار وارد می‌شود و ما تا یکسال خودمان تولید می‌کنیم. به‌خاطر اینکه جوجه یک روزه است، پرورش داده می‌شود و بعد از چهار ماه تخمگذاری را آغاز می‌کند. این دیگر حداقل تا یکسال تخم می‌گذارد و اگر به هر دلیلی نتوانیم جوجه بعدی را بیاوریم می‌توانیم تا دو سال هم آن را نگه داریم؛ روشهایی داریم که طول دوره تولیدش را برای ما تا دو سال اضافه کند و این جوجه تا دو سال برای ما تولید کند. خوب؛ با این شرایط اگر به هر دلیل نتوانیم از منبع اصلی‌مان تأمین کنیم، زمان کافی برای جبرانش وجود دارد.

از طرفی اینجا بحث اقتصادی است؛ به هر حال آن منبعی هم که جوجه را برای ما تأمین می‌کند، سود می‌برد و می‌داند اگر به ما ندهد، ما از جای دیگری تأمین می‌کنیم. بنابراین خود آنها خیلی تلاش می‌کنند که مشکلی پیش نیاید و تا به حال هم مشکلی پیش نیامده است. نه‌تنها مشکلی پیش نیامده، بلکه آنها هر سال می‌آیند و کیفیت و استاندارد کار ما و وضعیت تولید جوجه ما را بررسی می‌کنند.

خوشبختانه همان‌طور که گواهیها تأیید می‌کند همواره کار مرغک مورد تحسین آنها قرار گرفته است. این یک تقدیرنامه است که از شرکت مرغک بخاطر سی سال همکاری قدردانی شده است؛ این نشانه تأیید کیفیت کار ماست. لذا هیچگاه مشکلی که شما فرمودید پیش نیامده و آنها برحسب قراردادی که با ما دارند متعهد هستند که تحویل بدهند و اگر مسئله‌ای پیش بیاید ما از جای دیگر تأمین می‌کنیم.

 

س: مایلید در مورد ترنوور مالی (گردش مالی) صحبت کنید؟

سبحانی: معمولاً ترنوور را اعلام نمی‌کنند، ولی همانطور که عرض کردم میزان تولید جوجه ما در سال بالغ بر شانزده میلیون قطعه جوجه است، که به تناوب در سال تولید و توزیع می‌شود؛ اگرچه پتانسیل تولید ما بسیار بیشتر از این است؛ ما به‌راحتی می‌توانیم تا بیست میلیون جوجه تولید کنیم، ولی چون میزان تولید جوجه به میزان جوجه‌ریزی در واحدهای تخمگذار وابسته است و آن هم یک ظرفیت محدودی دارد، بنابراین ما هم نمی‌توانیم ازحداکثر پتانسیلمان استفاده کنیم. ممکن است بخش قابل توجهی از اینها جذب نشود.

س: کل بازار داخلی چه ظرفیتی دارد؟

سبحانی: کل بازار داخلی ما یک چیزی در حدود چهل میلیون قطعه ظرفیت دارد، اما به‌خاطر محدودیتهایی که در سالهای اخیر ایجاد شده، این ظرفیت به سی و شش هفت میلیون کاهش پیدا کرده است؛ یعنی ما با یک بازار سی و شش هفت میلیونی برای جوجه مواجه هستیم که 6 شرکت برای تولید جوجه در آن فعالیت می‌کنند. بالطبع این کشش وجود ندارد که همه شرکتها بخواهند با حداکثر توانشان تولید کنند. ما هم ترجیح می‌دهیم بیشتر روی کیفیت جوجه تکیه کنیم تا اینکه روی کمیت متمرکز شویم. چون معتقدیم هر چقدر کیفیت این جوجه‌های تولیدی بهتر باشد خود به خود هم نقش مؤثری روی ارتقاء سطح کیفی صنعت مرغ دارد و هم اینکه جایگاه مرغک روزبه‌روز بهتر خواهد بود.

س: کشورهای خلیج تولیدکننده هستند؟

سبحانی: نه؛ ظرفیت آنها خیلی محدود است و همیشه مصرف‌کننده هستند و ظرفیتهایشان اصلاً قابل توجه نیست. ضمن اینکه بحث صادرات به این کشورها هم به علت بحثهای سیاسی اصلاً کار ساده‌ای نیست.

 

 

 

س: در مواردی مانند پرورش گل، ما ظرفیت کاشت را داریم، اما ظرفیت حمل و نقل را نداریم. به همین دلیل ساده هلندیها بازار منطقه را تصاحب کرده‌اند. این شرایط حتماً برای جوجه یک روزه حساس‌تر هم هست. آیا به این فکر افتاده‌اید که برای باز کردن بازارهای جدید صادراتی زیرساختهای مناسب برای حمل‌ونقل ایجاد کنید؟

سبحانی: به نکته خوبی اشاره کردید. براساس آمارهای جهانی بیست درصد تلفات و افت کیفیت جوجه یکروزه طی فرآیند حمل‌ونقل اتفاق می‌افتد. ما از سال گذشته پیگیریهایی انجام دادیم که یک ناوگان تخصصی حمل‌ونقل جوجه داشته باشیم. خودروهایی که امکانات حیاتی لازم را در مورد جوجه‌ها داشته باشند، مانند رطوبت، دما، تغذیه و … من پارسال به نمایشگاه هانوفر رفتم و یکی دو شرکت را دیدیم و تقریباً از نظر فنی به جمع‌بندی رسیدیم؛ اما سرمایه اولیه‌ای که برای این خوردروها لازم است، خیلی بالاست و از عهده یک شرکت برنمی‌آید، ولی چون شرکت سرمایه‌گذاری کوثر شرکتهای متعددی دارد که در مورد جوجه فعالیت می‌کنند – مثل اجداد زربال، ماهان، جوجه‌داران طوس و شرکتهای دیگر – برای شرکت سرمایه گذاری کوثر این صرفه اقتصادی وجود دارد که این سرمایه اولیه را تأمین کند. در زمان برگزاری نمایشگاههای بین‌المللی دام و طیور، با یکی از شرکتهای هلندی تفاهم‌نامه‌ای امضا شد که آنها در مورد این خودروها همکاری کنند؛ حالا یا به‌صورت سرمایه‌گذاری مشترک و یا به هر نحو دیگری. ان شاءالله این ناوگان به بهره‌برداری برسد. من فکر می‌کنم اگر این بحث عملیاتی شود هم یک مزیتی برای شرکتهای کوثر ایجاد می‌کند و هم از بخش قابل توجهی از خسارت کیفی و کمی جوجه‌ها جلوگیری خواهد شد.

 

 

 

حامد قلی خانیان